Kroz ovih šest koraka, možete stvoriti strukturirani pristup planiranju budžeta koji će vam pomoći u optimizaciji marketinških napora i postizanju boljih rezultata.
Što je marketing budžet
Marketing budžet je financijski plan koji određuje koliko će neki biznis investirati u marketinške aktivnosti tijekom određenog perioda, obično godišnje ili kvartalno.
Obuhvaća sve troškove povezane s marketingom, uključujući reklame, promocije, odnose s javnošću, događaje, istraživanja tržišta, digitalni marketing, i druge marketinške aktivnosti.
Osnovni cilj marketing budžeta je efikasno iskoristiti raspoloživa sredstva kako bi se postigli marketinški ciljevi i ostvario što veći povrat ulaganja (ROI).
Kako planirati marketing budžet
Pogledajmo kako pripremiti marketinški budžet kroz 6 jednostavnih koraka.
1. Odredite ciljeve marketinga
Svako planiranje budžeta počinje od postavljanja ciljeva pa tako i planiranje marketing budžeta. Morate znati što želite postići kako biste mogli realno postaviti budžet koji će vam to omogućiti.
Ciljevi mogu biti povećanje prodaje, povećanje broja potencijalnih klijenata, povećanje svijesti o brandu i drugo.
Kada postavljate ciljeve pobrinite se da budu pametni - i to doslovno. Koristeći englesku kraticu SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic i Timely):
- Specifični: Ciljevi trebaju biti jasno definirani i razumljivi
- Mjerljivi: Ciljevi trebaju biti kvantificirani kako bi se mogli mjeriti
- Ostvarivi: Ciljevi trebaju biti realistični i dostižni u okviru raspoloživih resursa
- Realni i relevantni: Ciljevi trebaju biti relevantni za misiju i viziju biznisa
- Vremenski ograničeni: Ciljevi trebaju imati jasno definirane rokove za postizanje
Ne želite postaviti cilj poput "povećati prodaju". Umjesto toga, postavite cilj poput "Povećati prodaju za 20% do kraja godine". Ovaj cilj je lako mjerljiv i daje vam nešto precizno što trebate postići.
2. Analizirajte svoj prodajni ciklus
Pri planiranju marketing budžeta, korisno je poznavati svoj prodajni ciklus odnosno kroz koje faze prolazi svaka osoba u procesu kupovine vašeg proizvoda ili usluge.
To su ključne komponente vašeg marketing budžeta jer će odrediti gdje ćete trošiti svoj novac. Zato se zapitajte koliko osoba je trenutačno u nekoj od standardnih faza vašeg prodajnog lijevka i koliko svaka faza traje:
- Svijest: U ovoj fazi, vaša ciljna skupina postaje svjesna da ima problem i počinje tražiti rješenja
- Razmatranje: U fazi razmatranja, vaša ciljna skupina počinje pregledavati dostupne opcije
- Odluka: U ovom trenu osoba postaje potencijalni kupac, suzili su fokus na tvrtke koje pružaju najbolje rješenje ili proizvod za njihove potrebe
- Akcija: Faza kada potencijalni kupac dođe do akcije i postaje kupac
Razumijevanje prodajnog lijevka vam pomaže vidjeti gdje trebate fokusirati svoje marketinške aktivnosti kako biste spriječili da veliki broj ljudi odustane od kupovine.
Na primjer, pretpostavimo da vaš lijevak ima puno ljudi u fazi razmatranja, ali vrlo malo njih dođe do faze odluke. Naravno, logično je da jedan dio ljudi odustane, ali ako je taj broj puno veći od očekivanog potrebno je uložiti veći budžet i aktivnosti koje podupiru fazu odluke.
3. Znajte svoje vanjske troškove
Za efikasno planiranje marketing budžeta morate poznavati koliko svakodnevno poslovanje košta vaš biznis. Zašto? Kako bi mogli izračunati svoj ROI.
Tu su uključeni operativni troškovi kao što su proizvodnja i dostava, trošak radne snage, fiksni troškovi režija i drugi.
Na primjer, pretpostavimo da vaš biznis košta 30 € proizvodnja svakog vašeg proizvoda, a prodajete ga za 100 €. Znači da imate 70 € prostora za marketing. Naravno, nećete sav taj novac odvojiti za marketing jer nešto mora ostati i kao prihod od prodaje.
4. Analizirajte tržište
Kako bi vidjeli širu sliku morate analizirati i razumjeti svoje tržište. To će vam dati uvid kako stojite u odnosu na konkurenciju i pomoći u stvaranju kompetitivne strategije.
Analizom konkurencije ćete vidjeti koje su njihove prednosti, ali i nedostaci, koje kanale koriste i u kojem obujmu, koja im je cjenovna strategija, kakva je distribucija i druge korisne stvari.
5. Izradite marketing strategiju
Vrijeme je da poradimo da marketing strategiji i kanalima promocije koje želite budžetirati. Prije toga razmotrite ovih nekoliko stvari:
- Koje su potrebe kupaca: Može vam pomoći da saznate više o svojim kupcima, što je ključno za razvoj marketinške taktika koje će biti učinkovitija za ciljnu publiku.
- Revizija prethodnih aktivnosti: revizijom marketing rezultata možete utvrditi koje kampanje su se pokazale najuspješnijima što pomaže osigurati da se usredotočite na aktivnosti koje će vjerojatno generirati više prihoda i odustati od neisplativih kampanja.
- Koliki je Cost per lead: Govori koliko je iznos marketinških troškova koje tvrtka treba uložiti da bi dobila jednog potencijalnog kupca. To može pomoći u određivanju koje marketinške aktivnosti proizvode najbolji povrat ulaganja.
- Kolika je stopa konverzije: Govori koliko se leadova pretvori u kupce što daje još korisniju informaciju za planiranje budžeta jer otkriva gdje je potrebno uložiti dodatan novac kako bi se poboljšala ta stopa.
- Potreban budžet: Kada ste upoznati s cijenom svakog leada i stopom konverzije možete izračunati dvije stvari: koliko leadova možete ostvariti sa zadanim budžetom ili koliko vam je budžeta potrebno da ostvarite zadani broj leadova.
6. Istražite cijene marketinga
Bilo da provodite svoje kampanje sami, angažirate freelancera ili marketing agenciju, morate znati koliko što košta.
Interni marketing odjel
Ako odlučite ostati vjerni svom internom timu, trošak će biti u obliku plaća ljudi i budžeta koji trebate za ostvariti svoje ciljeve. Možda ćete i dalje trebati unajmiti vanjsku pomoć u vidu savjetnika ili ulagati u alate koji će vam omogućiti efikasnije upravljanje vašim marketingom.
Freelanceri
Freelanceri su ljudi koji se najčešće specijaliziraju za jednu ili nekoliko aktivnosti. Ako unajmite freelancera, obično ćete plaćati po satu ili po projektu, a cijene često variraju ovisno o znanju i iskustvu pojedine osobe.
Marketing agencija
Ako angažirate marketing agenciju, najčešće ćete dobiti sve što vam treba. Uključujući i iskusne ljude i brojne alate koje koriste. Ako ne radite jednokratni projekt, plaćat ćete mjesečno kako biste držali marketinšku agenciju na usluzi.
Osim odabira tima, važno je znati i koliko koštaju određene marketing aktivnosti. Pogledajte naše cijene marketing usluga kako bi dobili okviran uvid. Poznavanjem ovih troškova, znat ćete kako bolje pripremiti marketinški budžet.
Što treba uzeti u obzir pri izračunavanju marketinškog budžeta
Postoji mnogo aspekata koje treba uzeti u obzir prilikom izračunavanja marketinškog budžeta. Neki od najvažnijih su:
Prihodi biznisa
Koliko tvrtka zarađuje utječe na iznos koji marketing može potrošiti na svoje projekte. Financijski timovi su odgovorni za procijenjenog prihoda te mogu pomoći da procijenite koliko ćete novaca zapravo imati na raspolaganju.
Troškovi biznisa
Isto kao i prihodi, tako i ukupni troškovi biznisa utječu na raspoloživi marketing budžet. Vlasnici biznisa moraju prije raspodjele marketing budžeta procijeniti troškove svih odjela odnosno aktivnosti unutar poslovanja.
Jačina branda na tržištu
Ovisno o veličini i starosti proizvoda, biznis može imati različite marketinške potrebe. Novi proizvodi obično trebaju veći fokus marketinga kako bi se izgradila ciljana publika i brand awareness proizvoda.
Proizvodi i usluge koje postoje više od pet godina mogu već imati stabilnu tržišnu poziciju i prisutnost, što nužno ne znači da mogu manje ulagati u marketing.
Potrebe marketinga
Važno je utvrditi koliko aktivnosti, projekata i kampanja je planirano tijekom perioda za koji se dodjeljuje budžet kako bi se realno sagledale potrebe marketinga.
Isto tako, potrebno je osigurati i neka fleksibilna sredstva kako bi se mogli prilagoditi posebnim potrebama kao što su lansiranje novih proizvoda ili otvaranje novih tržišta.
Najčešće greške pri planiranju marketing budžeta
Nekoliko je uobičajenih grešaka pri planiranju budžeta:
- Praćenje ROI-a i optimiziranje budžeta u svrhu povećanja povrata ulaganja: Važno je osigurati da se vaš marketinški budžeta optimizira prema strategijama koji generiraju najviše prihoda za vaše poslovanje.
- Ne korištenje podataka za optimizaciju marketinških kampanja: Uspjeh vaše marketinške strategije je jednako dobar kao vaši podaci. Osigurajte praćenje i analizu podatke o kampanjama kako biste stalno poboljšavali efikasnost marketing budžeta.
- Ignoriranje postojećih kupaca: Zapamtite, više vas košta privući novog kupca nego zadržati postojećeg. Pazite da dodijelite dio budžeta za zadržavanje i izgradnju lojalnosti kupaca.
- Korištenje prošlogodišnjeg marketing budžeta: Tržište se mijenja iz godine u godinu, što znači da će se vjerojatno promijeniti i troškovi vaših kampanja. Nemojte zapeti dodjeljivanjem istih sredstava istim kanalima kao prošle godine. Analizirajte trenutne tržišne trendove i osigurajte da se vaš budžet troši na kanale koje vaša publika najviše koristi.