Nakon pandemijskog booma i 2020. godine u kojoj smo dane kratili na društvenim mrežama sada je vidljiv trend smanjenja vremena kojeg boravimo skrolajući kroz feed.
Prosječno vrijeme provedeno na društvenim mrežama se smanjuje
U prosjeku je svaka osoba u 2023. godini provela 144 minute dnevno na društvenim mrežama. Zvuči jako puno, ali ako gledamo starost tih korisnika dolazimo do pravih podataka. Prosjek podižu djeca od 13 do 17 godina, koja u SAD-u na društvenim mrežama provode u prosjeku 288 minuta, a neki i preko 7 sati na dan.
U Hrvatskoj su dvije najpopularnije društvene mreže Facebook i Instagram. U prosjeku ljudi na njima provode manje od jednog sata.
Raste popularnost nekih novih društvenih mreža kao što je TikTok i komunikacijskih aplikacija kao što su WhatsApp i Viber.
Razlozi korištenja društvenih mreža
Korisnici se žele družiti, a društvene mreže žele prodavati, što dovodi do neusklađenosti između proizvoda i kupaca.
Prema istraživanju koje je proveo GWI, 3 glavna razloga zašto koristimo društvene mreže su:
- 54% kontakt s prijateljima i obitelji
- 27% za praćenje vijesti i događanja
- 22% za praćenje trendova
Ne dolazimo na društvene mreže čitati beznačajne objave biznisa i oglase niti kupovati. Međutim, društvene mreže trebaju korisnike koji provode što više vremena na njihovim platformama kako bi im servirali što više oglasa. Koje ne želimo.
Opet želimo privatnost i anonimnost. Razgovori se vode u zatvorenim grupama i vrijeme provodimo u aplikacijama za chat. Daleko od očiju javnosti, oglasa i brendova.
Što se događa s Facebookom?
Iz svih ovih razloga, organski (besplatni) doseg objava poslovnih stranica je mrtav. Nema ga. U svojem feedu možete samo povremeno vidjeti biznis s kojim ste blisko povezani i redovito pokazujte zanimanje i aktivnost na njihovim objavama. Ostalih nema.
Korisnici s druge strane sve manje reagiraju i komentiraju na tuđe objave i samo potiho skrolaju svojim feedom. Njihove objave su sve rjeđe.
Razloga za to je sve više, a najčešće je da žele zadržati svoju privatnost od brojnih osoba koje su se godinama namnožile u popisu prijatelja.
Istovremeno, mlađe generacije zaziru od Facebooka dok platforma puca od lažnih profila. Priznali su da su samo u 2022. godini obrisali 5,8 milijardi lažnih profila.
Na Facebooku još donekle funkcioniraju zatvorene grupe koje se s dobrim moderatorima uspijevaju oduprijeti lažnim profilima, botovima i trolovima koji uništavaju kvalitetu rasprave i druženja.
Zapitate se kada ste zadnji put zapratili stranicu nekog biznisa ili kada ste zadnji put dobili neki relevantan poziv za prijateljstvo. Facebook je na putu MySpace-a.
Problemi s Instagramom
Istraživanja su pokazala da korištenje Instagrama može biti povezano s osjećajem depresije, zabrinutošću oko izgleda tijela, problemima sa samopouzdanjem, socijalnom anksioznošću te drugim problemima. Posebno su pogođene mlade i maloljetne osobe.
Ostali problemi uključuju:
- Lažni profili i botovi koji utječu na autentičnost i stvaraju lažnu popularnost te utječu broj pratitelja i lajkova
- Poplava svakojakih influencera koji za bilokakav novac ili vrijednost (prikriveno) promoviraju svaki proizvod koji im dođe pod ruku
- AI lažni profili savršenih osoba koje mogu izgledati stvarno i utjecati na percepciju mladih ljudi
- Algoritam koji određuje prikaz sadržaja favorizirajući određene vrste sadržaja koji mogu stvoriti umjetni mjehur oko vas prikazujući vam samo određene informacije
- Instagram Shopping funkcija na koju se polagalo mnogo nade u monetizaciju se pokazuje kao promašaj koji ne donosi korist biznisima
Sjaj i bijeda ostalih društvenih mreža
TikTok raste koristeći probleme ostalih društvenih mreža. Ali u Hrvatskoj se o njemu puno više priča nego što ima stvarnu vrijednost za biznise. Prema istraživanjima TikTok u Hrvatskoj ima oko 62.000 korisnika od kojih je ⅔ mlađe od 24 godine.
Dok kod nas još nije moguće oglašavati na TikToku, korisnici u svijetu već kritiziraju sponzorirani sadržaj i oglase na ovoj društvenoj mreži. Smatraju da platforma gubi svoj smisao kao mjesto gdje se zabavljaju i uče o stvarima koje ih zanimaju. Prevedeno, kreću stopama Facebooka i Instagrama.
Twitter ili kako se odnedavno zove X u Hrvatskoj nikad nije bila značajna društvena mreža za biznis. Nakon što Elon Musk završi svoje igranje s njime moguće je da Twittera više neće ni biti.
LinkedIn je imao potencijal postati društvena mreža za poslovnjake i B2B, ali se pretvara u cirkus na hrvatski način. U lovu na slavu, doseg i lajkove svaka budala priča samo o svojim nevjerojatnim poslovnim i drugim uspjesima. Većina njih u životu nije vodila ništa osim možda djecu u kino.
Osim toga možete u inboxu susresti prodavače magle koji pokušavaju prodati svoj superkul proizvod koji vam uopće ne treba ili lovce na talente koji ne mogu razgovarati o uvjetima koji se nude za radno mjesto koje pokušavaju popuniti.
YouTube se pretvara u platformu za gledanje oglasa i korisnika koji koriste ad blockere kako bi u miru mogli pogledali video Baka Praseta. Ne pitajte me tko je to. Ne znam.
Kako prilagoditi svoj biznis društvenim mrežama u 2024.
Važno je znati sve ove podatke. Društvene mreže više nisu mjesto gdje ćete otvoriti profil i jednostavno skupljati pratitelje. Ti dani su prošli.
Potrebna je šira marketing strategija i razmišljanje o tome gdje se stvarno nalaze vaši potencijalni kupci.
A kada dođete do marketinga na društvenim mrežama razmislite o:
- Stvaranju autentičnog sadržaja koji odražava stav i osobnost vašeg brenda. Izgradnja povjerenja između vas i publike je ključ.
- Prihvatite pristup objavljivanja “manje je više” jer kupci počinju biti zatrpani porukama brendova.
- Personalizirajte pristup ciljanom i relevantnom komunikacijom. Točno zamislite vašeg jednog idealnog kupca i razgovarajte s njim. Nemojte mu se obraćati jednosmjerno.
- Redovito pratite lažne profile i uklanjajte njihov sadržaj kako bi vaši stvarni korisnici imali osjećaj vrijednosti.
- Koristite AI alate pažljivo kako biste sačuvali autentičnost, integritet i osobnu interakciju.
- Birajte platforme koje okupljaju vašu ciljnu publiku i uložite vrijeme u razumijevanje algoritama kako bi povećali vidljivost svog brenda.
- Surađujte s relevantnim influencerima koji dijele vaše vrijednosti. Nisu bitni doseg, broj lajkova i pratitelja već upravo autentičnost i povezanost s publikom.
- Stvarajte autentične fotografije i video sadržaje. Kvaliteta je manje bitna. U moru savršenog AI sadržaja istaknuti će se oni iskreni i prirodni.
- Koristite oglašavanje, ali razumno. Organski doseg je mrtav i društvene mreže više nisu besplatne.
- Uložite u izradu vlastite web stranicu. To je vaš online dućan u kojem ste vi vlasnik svog brenda, sadržaja i publike, a trošak izrade web stranice može biti minimalan. Društvene mreže su samo jedan od kanala komunikacije koje Elon Musk u bilo kojem trenutku može ugasiti.