Oglašavanje kao dio marketinga je plaćena promocija koju koriste tvrtke kako bi promovirali svoje proizvode ili usluge potencijalnim kupcima. Cilj oglašavanja je upoznati ljude s proizvodom ili uslugom, stvoriti želju za njim i konačno ih potaknuti da ga kupe.
Zašto većina vašeg digitalnog oglašavanja uopće nije oglašavanje?
Većina današnjeg digitalnog oglašavanja je performance marketing fokusiran na Google Search oglašavanje koje primarno ne stvara novu potražnju i ne dovodi nove kupce u vaš posao.
Da bi neki biznis bio dugoročno održiv potrebno je povećati ulaganje u takozvanu mentalnu dostupnost odnosno građenje branda i svijesti koje potrošači imaju za određenu marku ili proizvod. To znači da će proizvod biti prisutan u mislima potrošača i prije nego osvijeste potrebu za njim, ali će biti skloni uzeti ga u obzir kada, u budućnosti, budu donosili odluku o kupnji.
Kako bi bolje shvatili ovu marketing strategiju krenuti ćemo s objašnjenjem što je performance marketing te koje su njegove prednosti i nedostaci.
Što je performance marketing?
Performance marketing je vrsta oglašavanja koja se fokusira na mjerenje uspješnosti marketinških kampanja na temelju specifičnih radnji odnosno performansi ciljane publike.
Drugim riječima, radi se o korištenju podataka za praćenje učinkovitosti oglašavanja u poticanju željenih radnji poput klikova, ostvarivanja upita i prodaje.
To omogućava oglašivačima da preciznije prate povrat investicije i prilagođavaju svoje marketinške strategije prema tome.
Većina performance marketing budžeta se odnosi na Google Search oglašavanje. Međutim kada ljudi krenu pretraživati konkretne proizvode na tražilici znači da su već svjesni postojanja svojeg problema i proizvoda (rješenja) koji će im pomoći.
Zamislimo na trenutak osobu koja pretražuje pojam “šivanje haljina po mjeri”. Ta osoba već zna što želi i prikazivanje Google search oglasa će joj samo osigurati fizičku dostupnost usluge šivanja onih biznisa koji oglašavanju te usluge.
Ista je stvar i s osobom koga pretražuje npr “hotel Bellevue” jer ta osoba već zna što traži i oglas koji bi platio taj hotel za tu ključnu riječ nije doveo kupca već je samo osigurao da pronađe ono što je već tražio.
Prednosti i nedostaci performance marketinga
Google Search prema tome nije oglašavanje odnosno marketing koji gradi mentalnu dostupnost proizvoda već omogućava fizičku dostupnost poput dobre distribucije odnosno pozicije u izlogu ili na polici trgovine.
Prednosti performance marketinga su već dobro poznate pa ćemo ih samo nabrojati:
- Jednostavno mjerenje rezultata i ROI-a
- Mogućnost uskog ciljanja specifičnih segmenta publike
- Brzo prilagođavanje strategije na temelju podataka
- Fokusiranost na učinkovitost troškova oglašavanja
Iako na prvi pogled izgleda savršeno, performance marketing ima nekoliko nedostataka koju mogu utjecati na biznis koji se dugoročno i pretjerano oslanja samo na njega:
- Prekomjerna ovisnost o podacima može dovesti do zanemarivanja izgradnje brenda i dugoročnih strategija. Performance marketing se snažno usredotočuje na trenutne rezultate što ponekad može dovesti do zanemarivanja važnosti dugoročnih strategija izgradnje brenda.
- Može biti izazovno precizno pripisati rezultate specifičnim oglasima. Iako za performance marketing kažemo da je lako mjerljiv i može se točno vidjeti koliko je prodaja došlo od Google Search oglasa, netočno je pripisati sve zasluge za prodaju tom kanalu.
- Može rezultirati kratkoročnim fokusom na trenutne rezultate umjesto izgradnje dugoročnih odnosa s klijentima. To može dovesti do propuštanja prilika za izgradnju lojalnosti i zadržavanja klijenata, što može biti vrjednije u dugoročnom smislu.
Što je brand marketing?
Nasuprot performance marketinga stoji strategija koja se fokusira na brand marketingu odnosno na izgradnju svijesti o brendu, umjesto izravnog mjerenja i plaćanja za specifične akcije ili rezultate.
Umjesto naglašavanja trenutnih rezultata, brand marketing ima za cilj uspostaviti dugoročan odnos između brenda i potrošača, s ciljem stvaranja lojalne baze kupaca koja će nastaviti odabrati brend tijekom vremena.
Ulaganje u izgradnju identiteta brenda i razvoj lojalne baze klijenata može se isplatiti na duže staze, čak i ako ne dovede do odmah ostvarenih prodaja.
Brand marketing i mentalna dostupnost
Brand marketing radi na mentalnoj dostupnosti proizvoda u glavi potencijalnih potrošača kako bi pri razmatranju proizvoda iz neke kategorije naš proizvod bio onaj prvi kojeg se sjete.
Mentalna dostupnost odnosi se na razinu svijesti i razmatranja koje potrošači imaju za određenu marku ili proizvod. To znači da je marka ili proizvod prisutan u mislima potrošača te da su skloni uzeti u obzir kada budu donosili odluku o kupnji.
Na to se može utjecati oglašavanjem i marketingom koji ciljaju na povećanje upoznatosti potrošača i pozitivnih asocijacija s brandom ili proizvodom.
Brand ili proizvod s visokom mentalnom dostupnošću ima bolju šansu da bude odabrana od strane potrošača pri donošenju odluke o kupnji.
Performance vs brand marketing: glavne razlike
Glavna razlika je u ciljevima i pristupu. Brand marketing naglašava dugoročnu lojalnost, dok performance marketing naglašava trenutne rezultate.
Brand marketing je usredotočen na izgradnju prepoznatljivosti branda i uspostavljanje dugoročnog odnosa s potrošačem, dok se performance marketing fokusira na mjerenje trenutnih akcija i plaćanje za te akcije.
Brand marketing se obično provodi naglaskom na stvaranju emocionalne veze s publikom i povezivanju pozitivnih osjećaja s brendom. Ovaj pristup ima za cilj uspostaviti brend kao prepoznatljivo i pouzdano ime u mislima potrošača do onoga trenutka kada će doći do odluke o kupovini.
Performance marketing se snažno oslanja na digitalne kanale poput oglašavanja na tražilicama te ima za cilj optimizirati kampanje za maksimalnu učinkovitost postizanja visokog povrata ulaganja u kratkom roku.
Dugoročno ni jedan biznis ne može opstati bez izgradnje branda, generiranja potražnje i traženja novih kupaca pa bi nam fokus trebao biti na brand marketingu, umjesto na kratkoročnim rezultatima i skokovima u prodaju.
Međutim važno je naglasiti da su obje strategije marketinga važne za svaki biznis te da je potrebno pronaći optimalan odnos između njih.